Harjavallan Sosialidemokraattien valtuustoaloite maastopyöräilyreittien tekemiseksi Hiittenharjulle

Koronapandemian myötä ihmiset ovat lähteneet aiempaa ahkerammin liikkumaan luontoon ja tässä trendissä haluamme olla mukana. Hiittenharjun maastot ovat iso markkinointivalttimme ja alueella on valtava määrä potentiaalia olla jopa yksi Satakunnan tunnetuimmista ulkoilualueista.

Maastopyöräily on ollut yksi kevään ja kesän isoista trendeistä. Maastossa pyöräilyä harrastavat kaiken ikäiset, pyöräilyreissulle voi lähteä koko perheen kanssa, ystävän kanssa tai ihan itsekseen. Pyöräilemässä metsissä käydään hybridillä, sähköpyörällä, maastopyörillä tai ihan mummiskalla. Osa menee enemmän sinne mihin pyörä sattuu päätymään, mutta toiset kaipaavat merkittyä reittiä seurattavaksi.

Pyöräilemään lähdetään välillä pitkänkin matkan päähän, kun halutaan testaamaan uusia reittejä tai katselemaan erilaisia maisemia.  Tällä hetkellä googlettamalla Hiittenharjun alueesta löytyy kaksi karttaa, latukartta ja yksi kuntopolku kartta, kaupungin nettisivuilla lukee lähtöosoite ja kolmen reitin pituus. Hiittenharjun alueella on kuitenkin valtavan paljon enemmän annettavaa, myös maastopyöräilijöille. Paikallinen ja tottunut kulkija tietää kyllä parhaat reitit, mutta reittien merkitseminen maastoon ja niistä tehtävä kartta, ehkäpä ihan näppärä mobiilissa toimiva gps-kartta seurattavaksi, toisi varmasti uusia lajin harrastajia tutustumaan meidän maastoihimme.

Maasto on monipuolista ja harrastajat monen tasoisia. “Sortin kasin” pyöräily sopii osalle, mutta kyllä “Peikkometsän” uumenista löytyy riittävän haasteellinen reitti myös “tosiharrastajalle”. Reittien merkintä esimerkiksi värein haastavuuden mukaan auttaa jokaista ulkoilijaa löytämään itselleen sopivimman reitin.

Reittien valinta, merkintä ja karttojen teko ei ole kustannuskysymys, kun sitä tehdään jo olemassa olevaa osaamista hyödyntäen. Lisäksi kannattaa varmasti kysyä myös paikallisten urheiluseurojen halua olla tekemisessä mukana.

Meillä on loistavat maastot, tehdään niistä nykyistä tutummat myös muille. Sen edistämiseksi haluamme, että Hiittenharjun alueelle tehdään hyvin merkittyjä maastopyöräilyreittejä ja niistä kootaan yhdessä muiden, jo olemassa olevien ulkoilureittien kanssa kartta, jonka avulla kuka tahansa voi lähteä nauttimaan meidän Harjavallan upeista maastoista ja maisemista.

Harjavallan Sosialidemokraattien valtuustoryhmä